Language

(3.5.2016) - Díky Portálu občana si na úřadě vyřídíte vše rychle a snadněji

Potřebujete podat žádost snoubenců o uzavření manželství, o vydání mezinárodního řidičského průkazu nebo ohlášení stavby? Využijte nové elektronické služby městského úřadu Portál občana. Na úřad nebudete muset jít vůbec nebo se vyřizování značně zjednoduší a zkrátí. Elektronická služba obsahuje nyní zhruba stovku různých dokumentů a formulářů, další budou průběžně doplňovány. Portál získal třetí příčku v soutěži Zlatý erb v kategorii nejlepší elektronická služba. Do portálu je nutné se nejprve zaregistrovat. To mohou lidé prostřednictvím odkazu na webových stránkách města nebo přímo na obcan.bilina.cz. Po vyplnění formuláře a e-mailovém potvrzení přijetí přijdou lidé do podatelny úřadu s občanským průkazem, aby byly všechny údaje překontrolovány. “Kdo vlastní datovou schránku nebo elektronický podpis má registraci jednodušší, na úřad k ověření údajů už chodit nemusí,” uvedl vedoucí oddělení informatiky Miloslav Dvořák. Po zaregistrování mohou lidé podávat žádosti, zasílat dokumenty či jinak komunikovat s úředníky a vedením města. V některých případech na úřad vůbec nebudou muset chodit, v jiných přijdou třeba pouze dokument podepsat. Díky této službě vymizí vyplňování formulářů v kancelářích. “To je největší výhoda. Lidé si formuláře budou moci vyplnit v klidu svých domovů, beze spěchu. Pak je rovnou odešlou na podatelnu, která je předá příslušnému odboru,” upřesnil vedoucí. Jestli bude ještě nutná jejich přítomnost na úřadě nebo se vše vyřídí elektronicky, se lidé dozví z informačního e-mailu, který obdrží po odeslání dokumentu. Portál také nabízí možnost nahlédnout do rozklikávacího rozpočtu města nebo do registru pohledávek. “Tam se občan dozví, zda nemá nějaké pohledávky k městu. Třeba nezaplacený poplatek za svoz odpadů nebo za psa. Pokud nějaké závazky k městu má, může si prostřednictvím portálu zažádat o splátkový kalendář. Portál občana byl spuštěn na začátku letošního roku v rámci projektu Konsolidace IT. Hlavním cílem je umožnit lidem elektronický kontakt s úřadem. Po odeslání žádosti či dokumentu lidé uvidí, v jakém stavu jejich věc je. Na portálu najdou také instruktážní videa k nejčastějším životním situacím. Zaregistrovat se mohou i lidé ze spádových obcí. “Práce s portálem se nemusí nikdo bát, vše je tam přehledné a srozumitelné,” doplnil Miloslav Dvořák.